onsdag, august 01, 2007

Babylon 5 - The Lost Tales (før)

Jeg har nettopp lastet ned The Lost Tales - Voices in the Dark, den første Babylon 5 filmen på mange år, ti år etter at den opprinnelige serien sluttet. Babylon 5 er den suverent beste tv-serien noensinne, før Heroes og den revolusjonerte tv og foretellerstil på nittitallet akkurat som Heroes har gjort på nulltallet. Den ligger der ennå, i tankene mine, i dypet, der Fortelleren i meg brenner og gleder seg, og blir inspirert.

Jeg gleder meg vilt.

5 kommentarer:

  1. Babylon 5 er et mesterverk. Jeg må si jeg personlig har en svakhet for Star Trek også - spesiellt episodene med virkelige menneskelige problemstillinger.

    Hva synes du om Battlestar Galactica?

    Og hvordan ser du på interaksjonen menneske/teknologi i slike serier.

    Jeg spør, fordi jeg har et inntrykk av at du ikke liker teknologi.

    SvarSlett
  2. Jeg liker det ikke. Den blir stort sett utelukkende presentert som positiv. Jeg ser på fremtidstroen i Star Trek som fullstendig urealistisk.

    Babylon 5 er noe annerledes. Der kommer kraften mer innenfra. «I see a giant hand reaching out from the stars". Det er Sheridan. En mann som ikke alene forandrer verden, men som ER den utløsende kraften.

    Jeg liker ikke BG, uvisst av hvilken grunn. Handlingen er realiistisk og personene også. Men historien eller måten den er fortalt på appellerer rett og slett ikke til meg.

    SvarSlett
  3. Jeg er enig i at Star Trek presenterer teknologi som altfor positivt - på den annen side er det vel relativt mange episoder som på tross av det faktisk fremhever reelle moralske problemstillinger - dessuten spiller de jo poker...I Next gen.

    Uansett - Trek-spillefilmer som for eksempel Insurrection og Nemesis er i en spesiell klasse, synes jeg.

    Uansett, liker heller ikke så godt "nye" BG - Babylon går noen nummer utenpå - det er sikkert.

    SvarSlett
  4. Star Trek filmene er klart bedre enn serien. De har en dramatisk nerve serien mangler.

    SvarSlett
  5. Anonym6:03 p.m.

    Ikke last ned babylon 5 The lost tales!! kjøp den på f.eks.amazon.com og støtt opp under nye episoder og sesonger med Babylon 5 the lost tales.
    Serien er ikke lengre finansiert av TV-selskap men av omsetningen på DVD salget.
    (Download=no more babylon 5)

    SvarSlett