mandag, august 20, 2007

Flere klassiske prioriteringer i det moderne samfunn

Jeg, med venner tok en lang nattlig spasertur i Bergen nylig. Vi kom omsider til et uhyggelig stygt område og en råflott (like stygg, uten at akkurat det betyr stort) moderne bygning noe sør for Bystasjonen. Det demret sakte for meg at dette var den nye brannstasjonen i Bergen. Maken til enorme og luksuriøse greier. Vi gikk omkring der og studerte praktverket en stund. Her var det åpenbart ikke spart på noe. Det fantes enorme kontorer og et enda mer enormt treningsrom med de dyreste apparater. En kamerat av meg trener på slike ting, så jeg vet litt om dem og prisene.

En ting er det gigantiske bygget. Et annet, minst like urovekkende moment er området det er bygget på. Hele området, et ødeland av moderne «utvikling» har vært på gang i årevis. Det har blitt spadd om og endevendt og fylt ut. De har bortimot bygget en helt ny bydel for våre kjære brannfolk. Greit nok at den gamle brannstasjonen var… gammel, men dette er helt klart stormannsgalskap av beste merke.

Nå vil garantert brannsjefen og brannfolkene og politikerne som vedtok sinnssykdommen hevde til de blir blå i trynet at dette, dette var høyst nødvendig (og en velfortjent bonus til utslitte brannfolk), men det gir jeg ærlig talt fan i. Bygningen taler for seg selv. Mer enn noen ord fra meg sier den alt om prioriteringene i det moderne samfunn, og om folkene som nyter godt av dem.

Enda et bautabygg i Maktens tjeneste.

PS: Området er helt fantastisk til filminnspilling (jeg har øye for sånt). Kanskje er nytteverdien likevel større enn hva som kan sees ved første eller femtende øyekast?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar