fredag, august 31, 2007

«Griser ikke tillatt»

Det går en reklamefilm på kino i disse dager, eller rettere sagt en kampanje for rene norske byer. En mann går gjennom bygatene og kaster søppel. Sakte forvandles han til en gris, og damen hans liker han ikke. Slevsagt.

Saken er vel at «infofilmen» er nøyaktig en like stor fornærmelse mot folks intelligens (eller mangel på sådan) som reklame generelt er. Skal dette liksom få oss til å kaste mindre søppel? Det første jeg gjorde etter filmen var å kaste en masse papir jeg hadde i posen min rett i gaten, og selv om jeg slett ikke er et typisk gjennomsnittsmenneske så fikk jeg faktisk applaus. Dette til tross for at det var over to timer etter at snutten hadde blitt vist. De visste med en gang hvorfor jeg handlet som jeg gjorde.

Jeg og søppel går mange år tilbake i tiden. Jeg har vært for og imot søppelkasting og samling, fram og tilbake flere ganger enn jeg kan huske. Jeg har fortsatt ikke riktig endelig bestemt meg, faktisk. Jeg vet en ting, som jeg har visst lenge: Søppelinnsamling og gjenvinning vil slett ikke redde menneskeheten og annet liv på kloden. Det er, som mange andre ting en distraksjon, som avleder oss fra det som er viktig.

Sannheten er at dette bare er enda en «pen by» kampanje, og det blir jo sagt også. Det kan gi seg forskjellige utslag (blant annet føre til at mange resurser blir kastet bort på ingenting), men hovedsaken er at det er øvrighetens syn på hva som er pent.

Jeg synes søppel som flyter i bygater er pent, men det er meg. Søppelstreiken i Liverpool for noen år tilbake var spesielt praktfull i så måte. Seks uker med stank og svarte sekker og dårlig fremkommelighet. Et kunstverk.

Tilbake til infosnutten. Den står i stil med en annen «opplysningsfilm» som også blir vist på kino i disse dager, om en stakkar av en fyllik som blir behandlet dårlig av høflige, veldig høflige politifolk når han forsøker å gi dem viktig informasjon. Vel, vel, de fleste i dagens samfunn støtter jo politivold. Er en person som kaster søppel eller papir på gaten en gris? Slevsagt ikke. Dette er bare enda en nedlatende metode til å lure oss til å være sykelig «veloppdragne» og autoritetstro. Det har ingen fornuftig hensikt.

La de som står bak dritten bruke de offentlige søppelbøttene. Griser kan de selv være og er de.


PS: Griser er pene dyr. Spesielt villsvin er veldig pene. Når de stanger ordføreren og gjengen er de bent fram vakre. Alt det blodet på den spisse snuten er så estetisk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar