torsdag, april 09, 2009

Offentlig sex

Offentlig sak er en helt annen ting, en samling frimerker som ble brukt på offentlige brev i forrige århundre, faktisk.

Det er i dag førti år siden det første programmet om sex og samliv ble sendt på NRK. Bråket i den anledning startet allerede før programmet ble sendt, med diskusjon i Stortinget og offentlig fordømmelse. Stortinget diskuterte jo også om man skulle innføre fargefjernsyn i norge, uten sammenligning for øvrig.

Programlederen, Mette Janson ble på folkemunne kalt «rikshoren på Marienlyst» og måtte få hemmelig telefonnummer. Nøktern folkeopplysning ble den gang, i enda større grad enn i dag sett på som dristig og kontroversielt. Dette er enda en sak som viser at de såkalte gode gamle dager slett ikke var det.

Jeg husker alt sammen ganske godt faktisk, selv om jeg bare var åtte år gammel, og opplevde det hele som totalt latterlig. Mine foreldre og jeg lo godt av hele oppstyret, og jeg må si at jeg er takknemlig fordi jeg hadde foreldre som, til tross for sine feil innimellom kunne le godt av slikt tull. En gang en nabo var på besøk og ønsket at de skulle skrive under på et opprop mot programmet måtte de høflig si fra om at de likte sendingene, og etter at hun fnysende forlot huset holdt de på å krepere i krampelatter.

Bare tanken får et stort smil til å bryte fram i ansiktet mitt.

2 kommentarer:

  1. Et smil kom over meg også. Redselen for ærlighet (sex er jo en ærlig sak) har alltid vært stor.

    Rart at fargefjernsynet ble godkjent, faktisk. Det kan jo brukes til å se på både det ene og det andre i mer naturtro gjengivelse ;)

    SvarSlett
  2. Ble det noen gang godkjent? Så vidt jeg husker debatterte de til nesten alle hadde farger, og så sluttet de. Debatten bare rant ut i sanden, så og si.

    SvarSlett